Niilo Koskela

Kanadan matka syksyll 1987

Matkavalmisteluissa mukana oli Matkapalvelu Oy. Sielt saatiin opastusta ja lentoliput Finnairin koneeseen Helsinki-Seattle ja takaisin. Menopaluulippu maksoi noin 5000 mk/henkil. Aamulla 4.10 1987 menimme klo 7.00 Oulusta Helsinkiin lhtevn junaan, Ellen, Olavi, Annikki ja min. Helsingiss meit oli vastassa Ellenin ja Olavin pojat Markku, Pertti ja Kari. Markku vei meidt autollaan kotiinsa, jossa sytiin ennen lentoasemalle menoa. Markku meidt kuljetti mys lentoasemalle Seutulaan klo 19.05 lhtevn Seattlen koneeseen, lennolle N:o AY 143. Koneessa oli muistaakseni 270 matkustajaa.Turistiluokassa oli 5 paikkaa rinnakkain keskell konetta ja kahtapuolen konetta olevan kytvn takana 2 paikkaa eli yhteens 9 paikkaa laidasta laitaan.

Lentoreitti oli: Helsinki, Vaasa, Ruotsin ja Norjan yli, noin 1000 km Islannin pohjoispuolitse, Grnlannin yli Kanadaan ja Yhdysvaltain lnsirannikol-le Seattleen. Suora lento kesti 9 tuntia. Lhdimme pimest Helsingist klo 19.05 ja saavuimme Seattleen klo 19.40 paikallista aikaa samana pivn. Noin kolme tuntia Helsingist lhdn jlkeen tuli vastaan piv aurinkoineen, joka sitten alkoi hmrty niin, ett laskeuduttuamme Seattlen kentlle oli jlleen pime.

Terminaalissa oli suuren maailman meininki. Erivrisi ihmisi, jotka puhuivat monia kieli. Ihmisi meni ja tuli kiireisin askelin. Jokaisella nytti olevan jokin pmr. Oli orpouden tunnetta tss Baabelin sekoituksessa, kunnes silm havaisi velipojan Martin. Martti oli meit vastassa, kuten oli aikaisemmin puhelimitse sovittu. Martin lsnolo antoi turvallisuudentunnetta. Pystyttiin nyt kommunikoimaan Martin vlityksell viranomaisten kanssa. Min satuin matkatavarat kuitenkin antamaan ephuomiossa vrlle virkailijalle niin,ett, kun tavarani tulivat kuljettimella, en saanutkaan niit noin vain, vaan oli todistettava monin tavoin, ett olin oikea matkatavaroiden omistaja. Martti oli tss suurena apuna kielt taitavana.

Tavarat saatuamme lhdimme Martin mukaan. Mentiin hissill maanalai-sen raidebussiin, jonka nappuloista Martti paineli ja bussi lhti liikkeelle ja pyshtyi tietyss paikassa, jossa jimme pois kyytist. Olimme tulleet valtavaan maanalaiseen autojen pyskintitaloon. Autoja oli silmnkantamattomiin.

Martti oli vuokrannut Chilliwackista pikkubussin, jotta mahtuisimme kaikki siihen tavaroinemme. Nyt tuli pulma, kun Martti ei muistanut mille kantil-le hn autonsa jtti, ei muistanut auton rekisterinumeroa eik muitakaan tuntomerkkej. Tuli kova pikkubussin etsiskely. Aina kun pikkubussi lytyi, koitettiin, sopiiko Martilla oleva avain oven lukkoon. Lytyihn se vihdoin avaimeen sopiva lukko ja auto, jonka Martti tunnisti sisll olevista tavaroista vuokraamakseen autoksi. Niin pstiin sitten lhtemn.

Parkkitalon puomilla Martti maksoi avatusta ikknnasta parkkimaksun ja puomi avautui avaraan maailmaan. Lhdimme kohti Kanadaa ja Vancouveria. Everett-nimisess kaupungissa kvimme huoltoasemalla tankkaamassa automme. Kun lhdettiin huoltoasemalta, alkoi automme vilkuttamaan joka kulmasta keltaista valoa. Etsittiin nappulaa, josta saataisiin valot sammutettua, mutta etsint ei tuottanut tulosta. Marttikin kyllstyi jo ja sanoi, vilkkukoon, lhdetn ajamaan. Kuitenkin haettiin huoltoaseman poika avuksi ja hn lysi nappulan, josta vilkkuvalot sammuivat. Ja matka jatkui Kanadan rajaa kohti tullinmuodollisuuksiin. Olavilla oli tullissa jotakin epselv, en muista mit, mutta kyll siit selvittiin.

Oltiin Chilliwackissa puolenyn aikaan. Vera oli laittanut suuhun pantavaa ja petannut vuoteet valmiiksi meille kaikille. Ellen ja Olavi saivat huoneen (ruuman) ylkerrasta ja Annikki ja min alakerrasta. Martin ja Veran talo on Norland-kadun varrella. Talon numero on 9791.Martin ja Veran talo Talon alakerrassa on autotalli, sauna, kodinhoitohuone, WC ja suihku sek toisessa Martin ja Veran koti  ja Mustangpss taloa olohuone ja makuuhuone. Ylkerrassa on olohuone ruokailunurkkauksineen, keitti ja kaksi makuuhuonetta, sek WC ja suihku. Pihassa kasvoi viinirypleit, omenapuu, luumupuu, persikkapuu ym. Chilliwackia ymprivt vuoret kaikkialla. Kaupungin rakennukset ovat matalia, 1-2 kerroksisia, muutama vhn korkeampikin on. Maaper ei kest korkeita rakennuksia. Shk- ym. kaapelit olivat ilmassa pylviden varassa. Siell ei harrastettu maakaapeleita.

Liikennesnnt poikkesivat meiklisest siin mm., ett risteyksessoli pakollinen pyshtyminen. Se joka oli ensiksi tullut risteykseen, ylitti ensiksi risteyksen jne. Valo-ohjatuissa risteyksiss sai knty oikealle pin punaista, jos vasemmalta ei ollut tulijaa.Valtatiell siell tll oli puolimetri leve valkoinen viiva poikki tien. Viivojen vli oli 500 metri. Poliisi saattoi seurata liikennett ilmasta ksin ja lukea auton nopeuden viivojen vlill. Jos nopeus ylitti sallitun nopeuden, poliisi lhetti postitse sakkolapun havaitsemansa rekisterinumeron omaavalle henkilolle.

Valtatie oli kaksiratainen. Ratojen vliss oli vahva betoniaita silloin, kun ajoradat olivat vierekkin.Usein ajoradat erkanivat toisistaan kauaksikin. Hopen kaupungista itn valtatiell oli useita tunneleita, joku vhn pitempikin, ennen vuoristossa olevaa rahastuspaikkaa. Rahastuspaikalla maksettiin valtatien kytost maksu, joka oli 10 Kanadan dollaria. Melko korkealla tm rahastuspaikka sijaitsi ptellen siit kylmyydest, joka siell vallitsi.

Martin  ja Veran keittiossaMartin luonaMartin ja Veran ylakerran olohuoneessaJackass Mountain

Teimme ympristn eri suuntiin matkoja miltei joka toinen piv. Silloin, kun kaikki lhtivt mukaan mentiin kahdella autolla. Mustangissa matkustivat Vera, Ellen, Annikki ja Martti kuskina. Avolavapakettiautolla matkustimme Olavi ja min kuskina. Otin Oulusta lhtiess kansainvlisen ajokortin, joten se puoli oli OK. Martti ajoi edell, ja min seurasin perss. Kun pime ylltti oli oltava tarkkana, ett seurasi oikeita takavaloja. Eip siin sitten pahempia kommelluksia sattunut, vaikka englanninkielisi tienviittoja ei osannutkaan lukea ja ymmrt.Seymour MountainCapilano- joella

Vancouverissa kytiin useampia kertoja. North Vancouverissa kytiin Mount Seymour -vuorella, jonne nousi siksaktie aina 4758 jalan korkeuteen. Siell oli jonkin sortin urheilukeskus. Myskin kytiin North Vancouverin Capilano-joen kalanviljelylaitoksella. Lasiseinn takaa katselimme, kuinka suuret lohet nousivat yljuoksulle pin kutemaan. Kaikki kalat oli otettu laitokselle viljelytarkoituksiin.Capilano Salmon Hatchery

Capilano-joesta lnteen muutamia kilometrej oli talviaikainen laskettelurinne. Vuorelle kuljetti vke ilmavaijerin varassa kulkeva kondoli, joka oli kytss mys kesturisteille. Me muut olisimme olleet valmiita kymn vuorella, mutta Annikki ei hyvksynyt moista kulkuneuvoa. Tyydyttiin katselemaan alhaalta kondolin kulkua vaijereiden varassa vuorelle.Vancouver 1987

Erll reissulla kvimme North Vancouverissa Lynn Canyonin metsmuseossa. Siell tutustuimme alan historiaan. Asiat tuotiin esiin valokuvin ja graafisin esittein. Museon yhteydess oli riippusilta syvn kanjonin yli. Kuljimme sillan yli. Sillan pieless oli muistomerkki kanjoniin pudonneen henkiln muistoksi ja varoitukseksi muille rotkon jyrkist reunoista. Vera ja Martti olivat aikaisemmin asuneet tll North Vancouverissa omakotitalossaan, johon tutustuimme pikaisesti ohikulkiessamme.

Stanley Park oli Vancouverin huvipuisto. Sinne mentiin keskustan kautta, sen osan kaupunkia, jossa oli kaupungin korkeimmat rakennukset. Keskustassa oli sellainen ihme kun hyrykello: useita metrej korkea kellopatsas kadun reunalla. Kyttvoimana kellossa oli hyry. Siin se hyrysi ja jakoi aikaa niin hyville kuin pahoillekin.

Puistossa oli elintarha, ainakin isoille elimille. Oli rakennettu iso allas valaille ja delfiineille. Valaita sanoivat tappajavalaiksi. Mustavalkoisia ne olivat vriltn ja noin 5-6 metri pitki. Lempeit meren elji ne olivat, nimestn huolimatta. Hoitajan komennuksesta valaat ottivat vauhtia ja hyppsivt useita metrej korkealle yls vedest ja loiskahtivat veteen takaisin roiskauttaen vett katsomoon katsojien plle.Valasshow Katsomon alla olevassa huoneessa oli lasisein vasten valasallasta, jossa nkyi valaiden ja delfiinien liikehtiminen veden alla. Seiniss olevista kovanisist toistui valaiden keskininen kommunikointi. Olihan siell monenlaista nhtv, toteemipaaluineen ja punapuun kantoineen, jonka onkalossa otimme valokuvankin.

Puunkannossa         Parikymment kilometri Chilliwackista itn oli Harrison Lake, hiekkarantoineen ja lomahotelleineen. Kvimme tutustumassa thn kohteeseen ja siell olevaan kuumaan lhteeseen. Rikilt tuoksahtava +80 C-asteinen vesi pulppusi maan alta. Lhde oli kahlittu, ja vesi johdettiin lheisiin hotelleihin hydynnettvksi.

Bridell Fall -vesiputous muutamia kilometrej Chilliwackista itn oli nkemisen arvoinen, vaikka pitk kuivakausi oli vhentnyt sen vesimr. Vesi syksyi useita satoja metrej korkealta kalliorinteelt alas. Putouksen ylpuolella olevasta jrvest Chilliwackinin kaupunki sai kyttvetens. Vesi tuli jrvest omalla painollaan.

Chilliwackilaisten viikonlopun viettopaikka oli Cultus Lake. Siell oli pyti penkkeineen, ruuanlaitto vlineit, grillej yms. sosiaalitiloineen. Tllin oli jo lokakuun loppupuoli, joten auringon palvojat olivat kadonneet paikalta, vaikka lmptila oli +20 C vaiheilla. Hanhet olivat vallanneet jrven rannat ja sotkeneet sen ulosteillaan niin, ett piti katsoa tarkasti, mihin jalkansa pani. Jrven vastaranta oli Kanadan armeijan kytss.Cultus Lake

Chilliwack-joella oli kalanviljelylaitos. Jokihaaran kutupaikalle pyrkivist lohista, ainakin osa niist, otettiin laitokseen lypsettvksi ja teurastettavaksi. Kalat uivat itse laitoksen altaisiin. Joen uoma oli laitoksen alajuoksulla noin 7 metri leve ja vett noin metri. Siin ui isoja lohia miltei niin paljon kuin siihen mahtui. Oli lohta niss maisemissa kerrakseen.

Kvimme muutamissa Kanadan suomalaisissa perheiss kylss. Chilliwackissa kvimme Airi ja Friz Raismitheill. He asuivat Menzies-kadun varrella omakotitalossa N;o 9718. Airi-rouva oli Martin vaimon Veran serkku. Fritz oli saksalaista syntyper oleva latvialainen. Tuolloin jo yli 80-vuotias. Kvimme Raismitheill pari kertaa. He kattoivat pitkn pydn vieraita varten. Symss meit oli Ellen, Olavi, Vera ja Martti, Annikki ja min sek isntvki Airi ja Fritz. Fritz oli viinin ystv. Hn teki viinins itse pihalla kasvavista hedelmist. Hn tarjoili auliistiti viinin. Fritz oli portailla vastassa vieraita viinilasi kdess, jonka tarjosi Annikille. Annikista ja Fritzist tuli hyvt ystvt, vaikka Fritz ei suomen sanoja paljon taitanut. Ei Annikkikaan tainnut englantia, mutta juttu kvi kuitenkin viinin voimalla. Airilla ja Fritzill oli poika, joka oli naimisissa ranskankielen opettajan kanssa. He asuivat Vancouverin saarella.

Toinen kyntipaikka Chilliwackissa oli Mary ja Aaro Palon omakotitalo Portage-kadun varrella N;o 46765. Aaro oli kotoisin Keski-Pohjanmaalta. Oli tullut vanhempiensa kanssa Kanadaan 3-vuotiaana. Aaro oli kalastaja. Heill oli talo ja toimi Vancouverin saarella. Kalastusta hn harjoitti noin 3 kuukautta vuodessa. Verotuksen takia ei kannattanut kalastaa enemp. Luppoajan hn vietti Chilliwackissa. Mary-rouva oli pienikokoinen. Eip MaryaFraser River paljon nkynyt ulospin auton ohjaamosta. Maryn is oli suomalainen ja iti intiaani. Nin on asia mieleen jnyt. Marylla ja Aarolla oli 3 lasta, jotka olivat jo aikuisia.

Eeva ja Pentti Yliruusi        Eeva ja Pentti Yliruusi asuivat omakotitalossaan Hope-nimisess pieness kaupungissa. Hope on noin 40 km Chilliwackista koilliseen Fraser-joen varrella. Pentti oli metsuri ammatiltaan ja kotoisin Parkanosta. Eeva-rouva oli kotoisin Nurmeksesta. Heill oli 3 lasta, jotka olivat jo lhteneet pois kotoaan. Hopessa kytiin kahdella autolla, kun emme yhteen autoon sopineet. Kun vierailu pttyi, oli tullut jo pime. Ajoin pakettiautolla Martin auton jljess, seuraten pervaloja pysykseni Trans-Canada Highwaylla ja poistuakseni silt Chilliwackiin johtavalle rampille. Hyvin se onnistui ilman harhautumia.

Neljs kohde, jossa kvimme oli Sonja ja Ami Rihtin omakotitalo Aldergrovessa. Se oli noin puolimatkassa Chilliwackista Vancouveriin. Sonja oli Rovaniemelt kotoisin ja Ami Helsingist. He viettivt elkepivi kahdestaan. Sonja oli laittanut pydn koreaksi monine ruokalajeineen. Sytiin ja tarinoitiin.Sonja ja Ami Rihti

Sumas oli pieni kaupunki ja ostospaikka Yhdysvaltain puolella, aivan Kanadan rajan pinnassa. Sumas sijaitsi noin 30 km pss Chilliwackista Vancouveriin pin. Siell olivat jotkut elintarvikkeet halvempia kuin Kanadassa. Rajalla oli tullimuodollisuudet. Passit piti nytt tullimiehille mennen tullen. Tosin palatessa ei ehditty saada passeja esiin, kun jo viittasivat menemn. Kvimme Sumaksessa pari kolme kertaa ostoksilla. Me vieraat ostimme elintarvikkeet ja bensiinin, vaikka Martti yritti est tmn, mutta kun olimme varautuneet thn, kustansimme kulumme. OstoskeskusMit se olisi maksanut meille, jos olisimme asuneet hotellissa ja kyttneet takseja jne? Elintarvikkeet ja bensiini olivat siell halpoja.

Chilliwackin sairaalassa oli thn aikaan potilaana enomme Veli Kauranen. Hn lienee ollut tuolloin jo muutaman vuoden sairaalassa halvautumisen takia. Martti oli hankkinut hnelle television, jota Veli katseli vuoteestaan. Samoin Martti oli ostanut pyrtuolin, jossa Veli istui seurassamme kahvipydss kydessmme enoa tapaamassa sairaalassa.

Veli tiesi ja tunsi keit olimme. Olimmehan tavanneet pari kertaa hnen kydessn Suomessa. Eno kertoi asioita suomeksi, mutta puhe kntyi kohta englanniksi, joten Martti joutui tuon tuostakin huomauttamaan enoa: puhu suomea. Englannin kieli hnell tuntui olevan pllimmisen tss elmn tilanteessa. Englantiahan eno oli ehk eniten kyttnyt pitkn elmns aikana. Kvimme sairaalassa enoa tervehtimss useita kertoja. Matka Martin talolta sairaalaan oli noin kilometri. Eno oli tuolloin 89-vuotias.Veli Kauranen

Martin talon lhistll virtasi Hope River (Hope-joki). Se lienee ollut Fraser-joen pudas, haarauma. Putaan rannalla oli kvelytie, jossa kvimme useinkin kvelyll. Joen rannalla kasvoi runsaan parinmetrin korkuista boisenmarja-  pensaistoa ja suuria phkinpuita tynn phkinit. Itkupajuja siell oli mys. Niit oli talojen pihoillakin. 0udon nkisi ne olivat riippuoksineen.

Talojen pihat olivat yleens hyvin hoidettuja. Intiaanit eivt hoitaneet pihojaan. Sanoivat: Mit jrke on kastella ja lannoittaa pihanurmikkoa ja sitten leikata ja siivota se pois. Onhan se niinkin, mutta hoitamattomat ja kulottuneet pihat ovat ympristlle ilotonta katseltavaa.

Martin ja Veran alakerran olohuone         Niin oli vajaa kuukausi tutustuttu, koettu ja nhty tt maailman kolkkaa. Pieni raapaisuhan se vain oli tmn kulttuurin pintaan, mutta vahvisti se kuiten-kin kirjoista ja mediasta saatua kuvaa. Tuli sitten lokakuun 29. piv ja meidn lomamme viimeinen piv Kanadassa. Puolen pivn aikaan lhdimme Chilliwackista Martin vuokraamalla pikkubussilla Seattlea kohti, jonne oli matkaa noin 300 km. Vera lhti mys saattamaan meit. Ajettiin Vancouverista Meksikonrajalle johtavaa valtatie N;o 5 Seattleen. Seattlessa tie kulki vuorenrinteell korkeiden tersbetoni pilareiden pll. Tielt katsottuna miljoonakaupunki nkyi alhaalla hyrivine asukkaineen. Menimme kaupungin keskustaan kahville. Kahvipaikan lhell sattui olemaan venenyttelykin, joten katselimme upeita, suuria veneit.

Kaupungin keskustassa oli torni, jonka huipulla oli intiaanipllikk Seattlen (Seathl) patsas. Hnelt kaupunki on nimens saanut. Tankkasimme automme erll huoltoasemalla ja lhdimme noin 10 km pss olevalle lentoasemalle. Ramppi, jota lhdimme ajamaan, ei johtanutkaan lentoasemalle menevlle tielle, vaan jonnekin Martillekin tuntemattomalle vyllle. Pimekin siin sitten tuli ja vaikeutti oikean tien lytmist. Ajauduimme korkealle vuorelle kaupungin itpuolelle. Oikealla alhaalla nkyi suurkaupunki valoineen ja oikella itn johtava leve valtatie. Martti tuumasi, ett tuolle tielle ei saa joutua, sill siell on kaukana kntymispaikka, eik sielt mahda joutua Helsingin koneeseen ajoissa.

Niin sitten selvisimme harharetkelt jlleen tuohon valtavaan parkkitaloon, johon jo tutustuimme Amerikkaan tullessamme. Ajettiin itsepalvelumaanalaisella terminaalin alle ja hissill yls ihmisten ilmoille. Kun oli matkatavarat toimitettu Finnairin virkailijan hoteisiin ja "smirnovit" ostettu ji muutama tunti viel aikaa koneen lhtn. Vera ja Martti lhtivt tss vaiheessa paluumatkalle Chilliwackiin. Hyvstit siin heitettiin ja toivotettiin hyv matkaa puolin ja toisin. Veran kohdalla tm tapaamisemme ji viimeiseksi.

Kvin ostamassa terminaalin erst myyntipisteest karamellia. Huomasin sitten ern karamellipakkauksen kyljess merkinnn: Merijal Oy Oulu Finland. Tuntuipa tuo melkoisen oudolta, ett kotikaupungin tuotteita oli tarjolla tll kaukaisessa lnness. Niin vaan oli.

Koneen lht odottaessamme huomasimme, kuinka lehtimiehet haastattelivat ja valokuvasivat erst miest koneen lht odottavien joukossa. Aprikoimme mik merkkihenkil mies mahtaa olla? Miehen henkilllisyys ji silloin meille tuntemattomaksi. Kun Finnairin portti avattiin, oli portilla pari kaksimetrist poliisia, suorastaan jttilisi, jotka ottivat edell mainitun miehen ja nostivat hnet kainaloista ilmaan kuin pikkupojan ja veivt kiireesti pois. (Muutaman viikon kuluttua tm mies pidtettiin Helsigiss. Hn oli USA:n kansalainen. Miehen tarkoitus oli menn Venjlle tekemn omissa nimissn asioita, joita virallinen USA ei hyvksynyt.)

Koneeseen pstymme ylltyimme, kun Annikin ja minun ikkunavieripaikalla istui kaksi nuorta neitosta. Olivat nousseet koneeseen jo Los Angelesista. Nytimme heille lippumme, jotka oikeuttivat istumapaikat nille tuoleille. He nyttivt mys omat lippunsa, joissa oli samat paikkanumerot. Tss vaiheess sanoin jo Annikille, ett meidn tytyy jd loppuiksi Amerikkaan, jota Annikki ei nyt niin vakavasti kuitenkaan ottanut. Oltiin ymmll, kunnes siihen tuli lentoemnt ja kehoitti meit seuraamaan hnt. Lentoemnt opasti meidt turistiluokan keulaphn, nytti meille istumapaikat ikkunan viereen. Tll oli paljon vljemmt istuimet ja kylliksi jalkatilaa vlisein vasten. Menetys muuttui voitoksemme.

Lht Seattlesta oli lennolla N;o AY 142  29.1O. 1987 klo 22.05 paikallista aikaa. Yritimme Grnlannin ylityksen aikana nhd jkarhuja, vaan eip niit 10 kilometrin korkeudelta nhnyt. Saavuimme Seutulan kentlle 30.10. 1987 klo 17.05 Suomen aikaa. Lento kesti n. 9 tuntia. Markku kyyditsi Ellenin ja Olavin kotiinsa ja meidt Helsingin asemalle. Tulimme sitten yt myten junalla Ouluun. Nin umpeutui Amerikan matka. Muistot vain ji tuosta 14 vuoden takaisesta matkasta. Verakin on kuollut ja Martti muuttanut Chilliwackista Vancouveriin asumaan.