Oulussa 1867 syntynyt Rafael Lindqvist toimitti ruotsinkielistä,
helsinkiläistä pilalehti Fyreniä vuosina 1902-1922. Hän oli myös lehden
omistaja ja toimitusjohtaja. Mielipiteiltään jyrkkä svekomaani,
antisemiitti ja jyrkän oikeiston mies kirjoitti nimimerkillä Sepia
Fyreniin satiirisia artikkeleita erityisesti fennomaaneista,
sosialisteista ja raittiusväestä. Yksi tällainen artikkeli ilmestyi jouluna 1913. Lehden voi lukea pdf-tiedostona
tästä.
Artikkelissa "Från det krogfria Helsingfors" Sepia kuvailee
kapakkaelämää Pitkänsillan pohjoispuolella. Jutun julkilausumaton
tarkoitus on pilkata kieltolain kannattajia ja suomenkielistä työväkeä.
Kohteena on paikallinen, osaa Helsingin työläisnuorista
liikuttanut sakilainen alakulttuuri (ks. Huligaanit - Katuelämää
Sörkassa suurlakosta sisällissotaan, SKS, Helsinki, 2018 s.
146-148). Illan mittaan Sepia päätyy Kahvila Kuoppaan osoitteessa
Neljäs linja 26. Sakilaiset tunnettiin riehakkaan omalaatuisesta
pistotanssistaan. Kuopassa Sepia kuitenkin kertoo sakinpoikien ja
sakintyttöjen tanssivan oiraa, ja että he tanssiessaan hokivat "...minä
kerran oiraks - oiraks, viiden pennin koiraks- koiraks...!". Kahvila
myös hänen mukaansa tunnettiin nimellä Oira-kahvila. Oiran Sepia arveli
tulleen Suomeen merimiesten mukana Pariisista tai Pietarista,
joissa tämä polkka oli suosittua.
Huligaaneja kirjoittaessa ei oirasta löytynyt tietoja. Taannoin
kuitenkin Kirsti Peitsara ystävällisesti lähetti minulle sähköpostin,
jossa hän oirasta lukiessaan muisti isoäitinsä Alva Blässarin omistaman
venäjänkielisen nuottivihon. Nuottivihon kansilehti on ilmeisesti
samalla ollut konsertti-ilmoitus, ainakin "koomillisen Oira-polkan"
lisäksi siinä mainitaan lipun hinta kahdelle (50 kopeekkaa),
konserttipaikka Villa Rode (näin voisi ainakin kuvasta tulkita).
Konsertissa soitetaan fortepianoa kaksikätisesti. Nuottivihon
julkaisija ja ehkä konserttipaikan omistaja lienee ollut lehtisessä
mainittu Nikolai Hristianovits Davingoff. (Kiitos Hilkka Koskelalle
kuvan tekstin tulkinnoista.) Ehkä konsertti on pidetty Pietarissa
tai Viipurissa. Kirsti Peitsaran mukaan monissa hänen isoäitinsa
nuoteissa oli Karl Wasströmin musiikkiliikkeen Wibors Nya Musikhandelin
leima.
Alva asusti Talissa Viipurin
lähistöllä ja Alvan sisar Viipurissa, joten Alva lienee usein käynyt Viipurissa. Alva ja
hänen miehensä muuttivat Helsinkiin 1913, joten jos nuotit on ostettu
Viipurista, kuten todennäköistä on, ne Kirsti Peitsaran mukaan ovat vuosien 1900-1913 väliltä.
Nykyisin oira-tanssista löytyy videoita Youtubesta. Kyseessä on
liettualainen kansantanssi, jota myös tanssitaan Latviassa ja Ukrainassakin ehkä hieman eri versioin.
Tiedot vastaavat Sepian artikkelin tietoja, Kahvila Kuopan omistajakin oli
"venäläinen matruusi", ehkäpä juuri Baltiasta Suomeen saapunut.
Tanssin voi hyvin kuvitella viehättäneen sakilaisia. Ehkä friidut ja
kundit vetivät sitä hieman ripeämmin. Linkkejä oira-tanssiin on alla: